• We begrijpen dat het coronavirus vragen oproept. Wij volgen het RIVM en werken voor onze aanpak nauw samen met de GGD Drenthe. Voor de laatste informatie verwijzen wij naar de websites van het RIVM en de GGD Drenthe. Hieronder beantwoorden we enkele vragen die er zijn over het coronavirus zijn.

Schudden we elkaar nog de hand?

Voorlopig niet. Dit is het advies van de GGD en het RIVM.

Wat kan ik doen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen?

Het RIVM geeft het volgende advies om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:

• Was de handen regelmatig 20 seconden met water en zeep
    • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Geef elkaar geen hand

Wanneer moet een voetballer of vrijwilliger thuisblijven?

Alleen in de volgende situaties moet een voetballer of vrijwilliger thuisblijven:

• Iemand op hetzelfde woonadres heeft het coronavirus;
    • Of: als de voetballer of vrijwilliger zelf in een van de gebieden is geweest met wijde verspreiding van het virus en er in het gezin koorts en luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid) voorkomen;
    • Of: als een voetballer of vrijwilliger  de afgelopen twee weken contact heeft gehad met een coronapatiĆ«nt en last heeft van koorts en luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid).

In andere gevallen kunnen voetballer of vrijwilliger gewoon naar het sportpark komen. Verandert dit of is er aanleiding om hiervan af te wijken, dan laten we dit tijdig weten.

Een voetballer of vrijwilliger vertrekt binnenkort naar het buitenland, kan dat?

Zorg dat u vooraf op de hoogte bent van de coronasituatie in het land waar u en/of de leerling doorheen of naartoe reist. Houd het reisadvies van Buitenlandse Zaken in de gaten. Wij raden aan dit advies te volgen. Volg tijdens de reis het nieuws en volg eventuele instructies van de lokale overheden op.

Kijk voor verdere informatie op de websites van het RIVM en de GGD Drenthe.