• De bijeenkomst van leiders, trainers en scheidsrechters op 16 februari 2018 was een groot succes! De opkomst was goed, vijftig vrijwilligers waren aanwezig. We zijn hier best tevreden mee. Om beslissingen te nemen met veel draagvlak in de vereniging verwachten we volgende keer toch nóg meer mensen. De club is van ons allemaal en samen zetten we de lijnen uit. We zien vaak dat op de laatste dag mensen toch nog afzeggen. Probeer volgende keer echt te komen, we hebben je nodig!

Boris Esschendal opende de avond met een presentatie over de nieuwe denkbeelden die vanuit de clubleiding zijn gekomen. Beter gezegd: denkbeelden die na veel praten met leden en vrijwilligers naar voren zijn gekomen. De nieuwe beleidsstructuur is daar een voorbeeld van, evenzo een aantal commissies die zijn ingesteld om de vele taken wat beter te spreiden. De bedoeling van de presentatie was om deze inzichten nogmaals te delen, om na een paar weken (vrijdag 16-03-2018 om precies te zijn) hierover met de vrijwilligers in discussie te gaan. Wat kan er nóg beter geregeld worden bij de club? In een apart bericht op de website zullen we een paar punten naar voren brengen die we kunnen bespreken. Van rookvrije velden en de bewegwijzering op het sportpark tot een spelervolgsysteem en de Noordenveldcup. Alles kan aan de orde komen. Hierbij ook een oproep om deze punten alvast aan te dragen bij de coödinatoren!

Na een korte pauze nam de eerste gast van de avond het woord. Caspar Dekker, Hoofd Jeugdopleiding van FC Groningen gaf een uitvoerige presentatie over zijn visie op ontwikkeling van jeugdige spelers. Wat goed naar voren kwam is dat groei van spelers voorop moet blijven staan. We stoppen spelers te gauw in hokjes met elftalnummers of plaatsen ze snel in een vaste rol op het veld. Kinderen moeten vrij kunnen ontwikkelen, los van te vroege oordelen van volwassenen en rekening houdend met de verschillen in geestelijke en fysieke ontwikkeling bij jonge mensen. Een lekkere presentatie die zowel discussie bracht als aandachtig luisteren.

Daarna was Byron Bakker aan de beurt. Als Coach van JO12 bij FC Groningen bracht hij mooi in beeld hoe FC Groningen omgaat met talenten. Spelers trainen veel, zoals je natuurlijk zou verwachten. Met een jaarplanning, verdeeld in blokken. Maar bewust wordt er soms ook níet getraind, of minder, of anders. Inderdaad met het risico dat je op korte termijn een wedstrijd of een toernooi verliest. Op lange termijn echter ontwikkel je een speler met veel meer balans. Spelers bij FC Groningen gaan bijvoorbeeld soms baskettballen om zich niet te eenzijdig te ontwikkelen. Naast dit fysieke programma is er ook veel aandacht voor geestelijke ontwikkeling. Er zijn veel workshops om jonge mensen ook wegwijs in de wereld te maken. Een heel stuk opvoeding dus.

Inmiddels was de wedstrijd VVV-FC Groningen begonnen en was er wat gemor in de zaal over de opgelopen achterstand. Gelukkig was de gelijkmaker er vrij snel. Gerard Kemkers was inmiddels ook aangeschoven. Met z\'n allen kon de wedstrijd worden afgekeken. En, u raadt het al, het was beregezellig. Een geslaagde avond! Veel dank aan Boris Esschendal en Henk Gritter, die veel van de organisatie op zich hebben genomen!

In de agenda: vrijdag 16-03-2018: vervolg op deze avond met JULLIE input!

Met vriendelijke groet,

De begeleiding commissie: